De vereniging heeft bewust gekozen voor twee typen historische roeisloepen. De Kromhout Whaler en de Pilot Gig. De vereniging bezit 3 kromhout Whalers (de Kaag 1, de Voorbijganger en Caatje van Warmond) en 3 Pilot Gigs (Neptunus, de Sirene en de Double Dutch)
is een achtmans roeisloep van het type "whale-boat" Een Whale-Boat onderscheidt zich van de meeste andere sloepen door een slanke rompvorm en een scherpe achtersteven. De boten gebruikte men bij de walvisvangst. De whale-boat of walvissloep, is een slanke sloep die van voren en van achteren spits toeloopt. Dankzij haar vormgeving is het een snelle wendbare en zeewaardige sloep met een groot drijfvermogen. Overal ter wereld is eeuwenlang op walvissen gejaagd. Met grote zeilschepen voer men tot in de 19e eeuw om de Noord om de waardevolle dieren te vangen. Vanaf het zeilschip werd zeilend en roeiend de walvis benaderd en geharpoeneerd.
De Kromhout Whalers worden nieuw gebouwd bij de historische Kromhoutwerf te Amsterdam naar een oorspronkelijk ontwerp uit 1882 van de Hoofdingenieur Der Marine te Hellevoetsluis. Bij de Marine werd deze sloep onder andere uitgevoerd als reddingsboot voor ramschip "De Buffel". De afmetingen van de sloep zijn 8,60 x 1,78 x 0,60 meter. De sloep wordt nu vervaardigd uit 10 mm A-kwaliteit occumé hechthout en afgewerkt met een epoxy-systeem. De Kromhout Whaler weegt ongeveer 500 kg.
De eerste Kromhout Whaler werd in 1991 gebouwd en heeft zich in meerdere opzichten bewezen; met name op het terrein van (roei)snelheid en zeewaardigheid beschikt de sloep over uitstekende eigenschappen. Elk jaar verlaten één of meer nieuwe sloepen de werf, zodat er inmiddels bijna dertig van deze sloepen rond varen.
is van oorsprong een sloep uit de uiterste zuidwesthoek van Groot-Brittannië. Cornwall en de Scilly-eilanden staan bekend om de ruige kuststrook. In de tijd dat de wind voor de voortstuwing zorgde, en de navigatie minder nauwkeurig was, was het belangrijk om een goede loods aan boord te hebben die goed op de hoogte was van de lokale situatie.
De Scilly-eilanden, gelegen op de aanlooproute vanuit de nieuwe wereld, bleken al snel een goede uitvalsbasis te zijn van waaruit de loodsen aan boord werden gebracht om de schepen te begeleiden op hun route door het kanaal. De regel was in die tijd dat de eerste loods die zich bij een schip meldde de klus kreeg. Het was dus zaak om op een veilige en vooral snelle manier van de eilanden naar de te passerende schepen te komen. De Pilot Gig is ontwikkeld om aan deze vraag te voldoen. Zes roeiers en een stuurman brachten de loods naar het schip. De loods betaalde de gig crew voor deze dienst.
Binnen de geldende overheidsregels evolueerde de Gig tot de snelste zeewaardige sloep van die tijd. Eén van de beperkende overheidsregels was bijvoorbeeld dat een sloep maximaal zes roeiers mocht hebben, omdat ze anders de douane te snel af waren.
Smokkelen met gigs was een andere bron van inkomsten voor de kustbewoners in zuidwest Engeland. Tochten naar Frankrijk werden daarbij veel gemaakt. Rond 1840 schijnt er zelfs een bemanning een smokkeltocht van ruim 250 zeemijl gemaakt te hebben. De gig waarin dit gebeurde was de Bonnet en daarin worden nu nog steeds wedstrijden gevaren.
Een gig is een houten sloep die overnaads wordt gebouwd van Cornish Narrow Elm Leaf (iepenhout). Zonder hulpmiddelen, zoals impregneren, blijft deze houtsoort goed zolang hij geregeld in contact komt met zout water. De bevestigingen in de romp worden gemaakt met koperen nagels. In een gig zitten ruim 3500 nagels die allemaal met de hand in het hout worden geslagen.
De roeiers zitten in een gig alleen op hun eigen bank: de roeiers op banken 1, 3 en 5, geteld vanaf de boeg, hebben hun riem aan bakboordzijde, die op 2, 4 en 6 aan stuurboordzijde. De boeg- en slagroeier hebben de kortste riemen, de roeiers op plaatsen 3 en 4 de langste. Een gig is 9,75 m. lang en 1,45 m. breed. Het gewicht is leeg rond de 350 kilo.
Kaagleden hebben verschillende keren tijdens de wereldkampioenschappen die jaarlijks op de Scilly-eilanden worden gehouden op het erepodium gestaan. In 2005 heeft de Kaag een tweede "Gig" aangeschaft, de Sirene. Het is een polyester exemplaar en daardoor wat minder onderhoudsgevoelig. De Sirene wordt voor trainingsdoeleinden en beginnende teams gebruikt. In maart 2011 is de Double Dutch aangeschaft.
Kaagstraat 1
2361 KM, Warmond
071 - 30 10 035